Citytrip naar Berlijn in de herfst

Berlijn stond al lang op mijn verlanglijstje van citytrips. Berlijn wordt omschreven als een bruisende en vernieuwende stad, met heel wat fantastische musea en gebouwen, een rijk verleden, … Toen mijn rondreizende man deze bestemming liet vallen, moest ik niet lang nadenken. Er zijn rechtstreekse vluchten vanuit Brussel (we vlogen met Brussels Airlines-Lufthansa), en de luchthaven Tegel ligt op een klein halfuurtje van het centrum als er niet teveel verkeer is.  We gingen van zaterdag tot en met maandag in september. We kwamen rond de middag aan in Berlijn en ik vertrok weer op maandagavond.

We hebben een hotel geboekt aan Potsdamer Platz; het Scandic Hotel, omdat mijn man daar toch diende te blijven voor het werk. (Gabriele-Tergit-Promenade 19, 10963 Berlin) Het hotel biedt een goede prijs-kwaliteit verhouding, en is zeer centraal gelegen en er is een metro station.
We namen een taxi van de luchthaven naar het centrum daar er helaas geen trein of metro verbinding is van de luchthaven. Er zijn bussen van de luchthaven tot aan Alexanderplatz, waar je dan een metro dient te nemen als je hotel in een ander deel van Berlijn ligt.

Op Potsdamer Platz zijn heel wat eetgelegenheden, mogelijkheden tot shopping en bars waar je ’s avonds een glas kan drinken. Potsdamer Platz is heropgebouwd geweest na de bombardementen van de tweede wereldoorlog en na de val van de muur, die tijdens de koude oorlog over de Platz liep. De gebouwen zijn architecturaal uitdagend, en vooral het Sony center is indrukwekkend, en je dient er ’s avonds zeker eens door te  lopen als het dak verlicht is. Er staan op het plein zelf nog enkele delen van de muur als aandenken. ’s Middags kan je makkelijk iets te eten vinden in een van de shopping centers.
De eerst middag hebben we een snelle lunch in een van de shopping centers op Potsdamer Platz genomen, bij Salomon Bagels, een goede keten waar je een lekkere en gezonde hap krijgt.

De eerst namiddag hebben we een ruime wandeling door Berlijn gemaakt, van Potsdamer Platz (waar je nog enkele stenen van de muur vindt), langs het Holocaust monument, en de Tiergarten, naar Brandenburger Tor, dat als de stadspoort op de imposante Strasse des 17 Juni uitkijkt en aan de andere kant aansluit op Unter den Linden Boulevard, dat van de poort tot aan Museum eiland loopt. De boulevard telt heel wat historische gebouwen en ook heel wat ambassades zijn hier terug te vinden. Voor de poort vindt je nog enkele markeringen van de muur die hier vlak langs liep en Oost van West scheidde. De boulevard is afgelijnd met lindenbomen die door Marlène Dietrich werden bezongen. Als je de kans krijgt om tijdens de openingsuren de DZ Bank  op Pariser Platz, net achter de Tor binnen te lopen, kan je een indrukwekkende installatie van  Frank Gehry bewonderen.

Als je van Unter den Linden rechts  de Friedrichstrasse inloopt kom je voorbij de Friedrichstadt passagen, waar je in de Galeries Lafayette de prachtige art-deco inrichting in Quartier 206 kan bewonderen en John Chamberlain’s toren gemaakt van samengeperste autos in het Quartier 205.
Via de Franzosische Strasse bereik je de Gendarmenmarkt, een prachtig plein, waar twee kerken, de Duitse en de Franse kathedraal en Schinkel’s concertgebouw staan en waar het gezellig zitten is op een van de terrasjes. Aanrader is Refugium dat zich bevindt in de Franzosische kathedraal en ook een terras heeft op het plein. Het restaurant is binnen ook heel sfeervol en geplaatst in een uitzonderlijke setting. Aan de achterzijde op weg naar het Museum eiland, kom je voorbij enkele universiteiten waaronder de faculteit rechten. Op het einde van de laan is er het operagebouw en er tegenover het oorlogsmonument de Neue Wache , met een oculus en eronder een prachtig beeld van Kathe Kollwitz ter ere van haar zoon die omgekomen is in de eerste wereldoorlog. Het gebouw zelf is een ontwerp van de architect Karl Friedrich Schinkel.

Het diner hebben we genomen in Ristorante  Essenza, Potsdamer Platz, een aanrader, lekker Italiaans, een goede wijnkaart, aangename  sfeer, goede prijs kwaliteit verhouding. Misschien wel best vooraf reserveren. (030/25796856)

De volgende morgen besloten we voor de dag een fiets te huren. We hebben een fiets in het hotel gehuurd maar op verschillende plaatsen in de stad is er mogelijkheid om een fiets te huren. Wij betaalden 12 euro per dag, en mochten de fiets tot 11u ’s avonds houden. Het is zeker een aanrader om een fiets te huren om plaatsen zoals de East Side Gallery te bezoeken. We namen een kort ontbijt in één van de koffie-bars op Potsdamer Platz. We startten de dag  in het Pergamonmuseum. Het museum is indrukwekkend door de verschillende  prachtige archeologische monumenten, zoals het Pergamon altaar, de Romeinse poort van Miletus en de fantastische Ishtar Gate. We waren er toen het museum opende en dit geeft het voordeel dat als je eerst een beetje doorloopt je vele monumenten bijna alleen kan bezoeken, wat het allemaal nog indrukwekkender maakt. Om bijna alleen door de Ishtar gate te wandelen is onbetaalbaar! Het museum is een echte must-see! Mis ook de eerste verdieping niet met prachtige kunst uit het Midden-Oosten. Vanaf het Museum eiland fietsten we langs het water naar de East-Side gallery, het grootste oorspronkelijke nog recht staande deel van de muur.  Het is dus ook een galerij want helemaal bedekt met schilderijen en graffiti.  Ik vind de achterzijde nog imposanter omdat je daar het stuk no-mans land ziet. Wandel langs een deel van de muur om zijn historische impact te voelen. Met de fiets reden we naar Check-Point Charlie en lazen de grote borden met uitleg langs de weg. Vlakbij namen we de lunch in het Vietnamese kleine restaurantje op Friedrichstrasse, waar we een heerlijke Vietnamese noedelsoep, en een glas verse gemberthee verorberden. Als dessert namen we een kommetje frozen youghurt  bij Youghurt een beetje verder in dezelfde straat. Friedrichstraße 194-199, Nähe Checkpoint Charlie, 10117 Berlin.

Met de fiets reden we naar de Holocaust memorial, waar we eerst de buitenzijde bezochten en dan naar binnen gingen. We  namen een audio guide en liepen hiermee door de exhibitie. Nog maar weinig musea bezocht waar iedereen zo stil door het museum liep en geconcentreerd de audio guide beluisterde. De museum slaagt erin om op een vrij kleine oppervlakte een grote indruk te maken, en ook het deel waar je in het archief namen kan opvragen van familieleden die zijn omgekomen in de tweede wereldoorlog is uniek. Eens je de naam van een familielid heb gevonden kan je de gegevens laten uitprinten en ophalen aan de info-balie. Het museum laat een diepe indruk na.

We reden met onze fietsen het ruime Tiergarten door op weg naar de woonplaats van een van de voorvaderen van mijn man, en reden zo door een heel ander deel van Berlijn. De reusachtige groene long die de Tiergarten is voor Berlijn is vrij uniek voor een wereldstad. Vele inwoners doorkruisen dit elke dag van en naar hun werk. Op de terugweg reden we door het deel dat vooral door de politiek wordt ingenomen, en dat je confronteerd met de wereldmacht die Duitsland is op het politieke wereldtoneel. Na wat zoeken vonden we in Monsieur Vuong een perfecte plek om ons diner te nemen. Het kleine Vietnamees-Thaise restaurant bied een excellente prijs-kwaliteit aan, en het eten is voortreffelijk. Alte Schönhauser Str. 46, 10119 Berlin-Mitte, Phone: +49 -30 – 9929 6924) We brachten onze fietsen netjes voor 23 uur terug naar het hotel.

Op onze laatste ochtend hadden we een bezoek aan de Reichstag vooraf online gereserveerd. Dit is de meest zekere manier om probleemloos dit indrukwekkend gebouw waar het parlement zetelt te bezoeken. Het gebouw staat symbool voor de eenmaking van Oost en West Duitsland. De audio guide geeft je een prachtig overzicht van alle belangrijke gebouwen in Berlijn, met de nodige uitleg in de diepte. Ook het gebouw zelf krijgt voldoende aandacht.
Om te lunchen besloten we de metro naar KaDeWe te nemen. Het is een reusachtige department store, die in het verdeelde Berlijn de verheerlijking van het kapitalistische Westen was. Het doet veel denken aan Galerie Lafayette in Parijs of Harrod’s in London, maar het is de bovenverdieping die echt een bezoek waard is. Het is een opgebouwd als een markt met stalletjes waar je aan ieder stalletje een andere specialiteit kan eten, vaak in kleinere hoeveelheden, zodat je niet te diep in de beurs moet tasten, of dat je meer dan 1 gerecht kan proeven. We vielen voor de oesterbar, waar we oesters en zalm en een glas witte wijn namen. Als dessert namen we een koffie en een stuk apfelstrudel. MMMMM

We namen de metro helemaal naar de andere kant tot voorbij Museum Insel, tot aan Hackesche Hoefe, een opeenvolging van binnenpleinen met heel wat art-deco en art-nouveau accenten. Het is er heerlijk shoppen tussen de meest hippe winkeltjes van Berlijn, vele ervan heel artistiek, en perfect als je op zoek bent naar een heel origineel aandenken aan Berlijn. ‘s Avonds komt het hier tot leven en is er een levendig nachtleven in de vele café’s. We wandelden nog even terug tot aan de Gendarmenmarkt waar we nog een laatste drankje namen in de herfstzon op het terras van Refugium; een restaurant gelegen under de kapel van de Franzosische kerk op het plein. Het is zeker de moeite waard om eens binnen te lopen, daar de inrichting van het restaurant een bezoekje waard is.
We namen de metro terug naar Potsdamer Platz en hadden nog even tijd om te relaxen voor ik de taxi terug naar de luchthaven Tegel nam, en terug naar huis vloog.