Acteursopleiding deel 5: eerste ronde Maastricht

En dan was er de lang verwachte eerste ronde in Maastricht. De opleiding aan de toneelacademie in Maastricht wordt in de lage landen als de beste opleiding beschouwd, en iedereen wil er dan ook aan deelnemen. Dit jaar zijn er door het nieuwe systeem van loting al heel wat gegadigden uit de boot gevallen. De eerste  ronde hier vraagt heel wat meer voorbereiding dan de eerste ronde in andere scholen. Voor de auditie acteur/perfomer/regie, dien je een solo-opdracht en een vrije ruimte opdracht voor te bereiden. Als solo opdracht dien je een monoloog voor te bereiden en de vrije ruimte opdracht is een stuk waarin je breder gaat en waarbij je verschillende disciplines mag en kan combineren. Je krijgt ter beschikking: een keyboard, een beamer, een geluidsinstallatie en een eenvoudige lichtinstallatie. Je mag zelf ook  attributen meebrengen. Dochterlief dient om 10u45 op de school aanwezig te zijn. Van 11u tot 12u zal ze haar monoloog moeten brengen, tussen 12u en 13u30 heeft ze een spelles en van 14u30 tot 16u haar tweede spelles (tekst en improvisatie) Van 16u15 tot 17u30 zal ze haar vrije ruimte opdracht kunnen voorbereiden naar regie toe en tussen 17u30 en 18u30 brengen ze de vrije ruimte opdrachten voor de jury. Nadien moeten zo ook nog invullen voor welke selectie ze willen doorgaan: acteren + theatraal performen of theatraal performen + regie. Nadien vergadert de toelatingscommissie over de toelatingen voor het tweede deel.

IMG_2887

Ze worden voor het onderdeel monologen ingedeeld in groepen van ongeveer 15, en elk brengt zijn tekst. Vaak dienen ze de tekst niet helemaal te brengen, dochter wordt in de tweede helft van haar tekst gevraagd te stoppen ( dit vooral wegens tijdsgebrek), en er is een jury van drie personen. 

Voor het tweede onderdeel; improvisatie, worden de groepen in twee gesplitst zodat ze nog met een zevental zijn samen met een leerkracht en een derde jaars leerling. Die leerling mag op het eind van de dag ook zijn mening geven bij de deliberatie, en eventueel een auditant aanduiden die hij zeker naar de volgende ronde wil laten gaan.

De les start eerst met oefeningen om los te komen. Nadien krijgen ze vrij complexe opdrachten, die uit verschillende elkaar opvolgende onderdelen bestaan en die ze in groep moeten uitvoeren. Bijvoorbeeld: zoek twee anderen waarmee je gedurende een 30 seconden een gelijkzijdige driehoek vormt, sta dan 10 seconden stil, terwijl de rest van je lichaam beweegt. Of verzin met drie personen een zin, als ik start zeg, draai je je om, begin naar mij toe te wandelen en zeg dan samen de zin. Ze vindt dit vrij moeilijk, en weet ook niet hoe belangrijk het was dat ze de oefeningen correct konden uitvoeren.

Het volgende deel is zinnen zeggen terwijl je twee basisemoties combineert. Ga naar drie opeenvolgende punten, waarbij je de emoties opbouwt, en zeg dan de zinnen.

Uit een boek moeten ze op een willekeurige bladzijde een foto 3 seconden bekijken, en daar iets mee doen: een beweging, een emotie, een zin, naar keuze. 

Dan is er een opdracht in groepjes van twee of drie, waarbij ze samen bepalen wie, waar en wat ze zijn, en waarbij ze rond het thema: ” ik kan hier niet blijven, maar ik laat jou niet gaan” met voorla bewegingen in de ruimte improviseren. (Ze mogen de zin gebruiken, doch niet meer dan één keer).

IMG_2889

In het onderdeel Spel wordt verder gewerkt op de ingestudeerde monologen. Je krijgt meerdere opdrachten op je tekst. Je dient met anderen samen te spelen, verschillende emoties mee te nemen in je monoloog terwijl andere auditanten ook voorstellen mogen doen. De derde jaars leerling was haar tegenspeler. Ze dient eerst haar boosheid te benadrukken, dan haar monoloog te spelen alsof ze haar tegenspeler wil afbreken,  dan spelen met ingehouden woede. Als laatste opdracht moet ze de monoloog brengen alsof haar vader naar het park wil meenemen, hem verleiden alsof ze verliefd is op haar vader ( dit laatste was wat ziek en eng tegelijk, maar vooral heel spannend, en ze vond dat het goed ging). Vooral het feit dat haar tegenspeler zo goed acteerde was heel tof.

Het laatste onderdeel van de dag was de Vrije ruimte opdracht brengen in een groep van 15 auditanten. Voordat iedereen na elkaar hun opdrachten brengt, bespreken ze kort hun regie voor er een technische doorloop is. Ze kunnen gebruik maken van gordijnen, een beamer, twee podiumdspots en een keyboard. De volledige opdracht mag eigenlijk maar drie minuten duren en met opkomen en afgaan erbij, niet meer dan 5 minuten. Dat brengt sommigen wat in problemen daar hun voorstelling vaak iets langer duurt. Ook bij dochterlief is de lengte van haar opdracht tussen de 5 en 6 minuten, dus besluit ze de het tempo hoog te houden en kan ze haar voorstelling volledig brengen. Ze ziet de regisseur wel af en toe op de klok kijken. Ze heeft het gevoel dat haar vrije ruimte opdracht goed gelopen is. Ze is wel verwonderd dat enkele auditanten uit de kleren gaan op podium,  (tot op het ondergoed) wat soms maar niet altijd functioneel is ( goedkoop effect?)

IMG_2902

De derde jaars leerling vraagt haar nadien nog wat uitleg over haar voorstelling, en zegt dat hij het goed vind. Ze had er zelf ook een goed gevoel bij. Na de vrije ruimte opdracht dienen ze nog een formulier in te vullen met ondermeer de keuze voor acteren/performer of performer/regie.

Over het algemeen vond dochter de auditie heel tof en leerrijk. Ze was ook onder de indruk van de school zelf. Ze vond ook dat men tijdens de auditie veel dieper inging op de teksten en verder doorging op de opdrachten.

Ze zal de volgende dag tegen 16u de uitslag krijgen per mail. En ja hoor, de volgende namiddag volgt de mail met het verlossende bericht dat de toelatingscommissie van de Toneelacademie Maastricht heeft besloten haar toe te laten tot deel 2 van de selectiecursus voor de richting A+TP! Hoera, volgende week is het al de tweede ronde….

IMG_2911

Naast de school bevindt zich het café Tribunal dat zo een beetje als het stamcafe van de toneelschool functioneert en waar je ook kan eten. Na de auditie gaat dochter samen met haar vader een lekkere stoofvlees met frietjes eten om even te bekomen en te vertellen over de voorbije dag.

2 thoughts on “Acteursopleiding deel 5: eerste ronde Maastricht

  1. Hoi! Leuk om deze posts over de toneelschool audities te lezen, vooral omdat ik nu bezig ben met alle audities! Volgende maand heb ik mijn eerste ronde in Maastricht. Ik ben heel hard aan het nadenken over de vrije ruimte, hoe ik mijn inspiraties kan laten zien enzovoort. Nu ik dit stukje las, was ik heel benieuwd naar wat uw dochter heeft gedaan in deze ‘les’. Op welke manier heeft zij zichzelf laten zien in de vrije ruimte? Dan krijg ik er wellicht een beetje een beeld bij (naast naakte mensen haha)

    • Hallo, ze is vertrokken vanuit een gedicht waarrond ze al werkte in haar lessen toneel: Dulce et Decorum van Wilfred Owen. Een gedicht over de gruwel van WO I, dat vorig jaar herdacht werd in België. Die tekst kende ze al goed. Het werkt makkelijker als je op iets kan terug vallen dat je al beheerst. Ze heeft hierbij een filmpje gemonteerd met beelden uit de eerst wereldoorlog, dat achter haar liep tijdens haar performance. Ze is gestart met het neurieën van een oorlogslied kijkend in een fotoboek, heeft dan het gedicht gebracht met de filmbeelden op de achtergrond en heeft aanlsuitend het lied “In Vlaamsche Velden” gebracht, een Nederlands-Vlaamse bewerking (door Het Zesde Metaal) van het gedicht ‘In Flanders Fields’ van John McCrae, gezongen in een lokaal Vlaams dialect. Ik denk dat je vooral iets moet brengen dat dicht bij jezelf ligt zodat je het overtuigend en authentiek kan brengen, en probeer vooral je eigen interesse/invalshoek te combineren met je talenten; zang, tekst, acteren, dans, multimedia, mime, props, decor, muziekinstrumenten, gebruik waar je goed in bent. Zie het als een zeer kort stukje theater. En veel succes!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s