Acteursopleiding deel 4: tweede ronde Amsterdam

Dochterlief heeft na de eerste ronde, beslist om niet verder te gaan met de audities voor de opleiding in Utrecht (hoewel ze naar de tweede ronde mocht). Reden? Ze voelt zich minder aangetrokken tot de opleiding in Utrecht om verschillende redenen, die echter vooral gebaseerd zijn op aanvoelen en perceptie. Deelnemen aan audities is dus een heel geschikte manier om inzicht te krijgen in de aanpak van iedere opleiding en eventueel te zien welke opleiding het beste bij je past.

De tweede ronde van Amsterdam kwam eraan, en zorgde voor behoorlijk wat stress, daar ze twee dagen voor de eerste ronde van Maastricht viel en één dag na de honderd dagen viering op school. En zoals iedereeen weet is een honderd dagen viering voor de meeste studenten een uitputtingsslag, met weinig of geen slaap gedurende 48 uur…. Helaas had ze de datum van de honderd dagen viering over het hoofd gezien toen ze de data voor de tweede ronde Amsterdam moest doorgeven, anders had ze zeker die datum niet gekozen. Ze moest dus een compromis vinden tussen zoveel mogelijk genieten van de unieke 100 dagen dag, en voldoende slaap om te kunnen functioneren op de auditie. Vooral omdat te weinig slaap een zeer negatieve uitwerking heeft op het geheugen en op de stemkwaliteit.

Voor de tweede ronde in Amsterdam moest ze een opgelegd Nederlandstalig lied instuderen (“Liefde van later”, een vertaling van “La chanson des vieux amants” van Jaques Brel), en vier dialogen memoriseren. Met een lied kan ze zich van haar goede kant te tonen want ze bezit een zeer goede zangstem.

De ochtend van de auditie bleek haar stem niet helemaal op en top en ze had moeite om de hoogste tonen te halen. Ze was ook vergeten haar laptop op te laden, en ze stak hem nog even in de stekker voor het vertrek.  We belegden sandwiches als lunch. In de wagen oefende ze nog wat, deed wat stemopwarming, oefende het lied en de dialogen nog wat, en flipte toen omdat ze de teksten hier en daar wat vergat…

IMG_3939

We kwamen een half uurtje te vroeg aan, dronken iets warms in het cafe aan de school en gebruikten daar een stekker om haar laptop verder op te laden.

Om 10u15 verzamelde iedereen in de inkomhal van de school en werd ze in groepen van een vijftiental auditanten per groep ingedeeld. Van 10u30 tot 13u was haar groep ingedeeld voor spel en lied, in de namiddag van 13u30 tot 16u had ze improvisatie en beweging.

IMG_3940

Ze werden begeleid door een 3 tal leerkrachten en een leerling, die ook de jury waren. Eerst was er het onderdeel spel, en ze dienden zich per twee te groeperen. Per twee moesten ze één van de dialogen te kiezen, de rollen verdelen en een setting te kiezen. Ze koos samen met haar tegenspeeltser de laatste dialoog en sprak met haar af dat ze twee zussen zouden spelen die heel close zijn. Tijdens het brengen van de dialogen vragen de leerkrachten soms om het anders te brengen, in een andere setting, met andere emoties… Dochterlief was vooral onder de indruk van de acteerkwaliteiten van sommige anderen. Dan volgde het brengen van het lied, en hiervoor luistert men eerst even naar je stem en transponeert indien nodig de toonhoogte van de begeleiding zodat het beter bij je stem past. Men verdeelt de drie strofen onder drie auditanten die dan elk een stuk van het lied zingen. Iedereen moest het nog een tweede maal zingen in een andere stemming of emotie. Dochter krijgt bij de tweede zangronde de opdracht het te lied zingen alsof ze boven de problemen staat en ze er zeker van is dat alles uiteindelijk goed komt. (niet zo een makkelijke emotie) Ze voelt zich al een stuk beter bij het brengen van het lied dan bij het brengen van de dialogen.

IMG_3941

Na de pauze is er het deel improvisatie en beweging. Het eerste deel is een soort opwarming en inleiding waarin men moet rondlopenen bewegen, high fives gevend, aanvoelend hoe je je daarbij voelt en beweegt, en bewust worden van je bewegingen en houding. Nadien moeten ze even nadenken over hun ochtendritueel die dag, opstaan, eten, douchen, de deur uit gaan, hoe dit liep en hoe ze zich daarbij voelden. Ze moeten dit dan uitbeelden, alleen met beweging zonder gebruik van tekst of geluid. Dan volgden spiegeloefeningen met een tegenspeelster, en geluiden verzinnen bij het ochtendriteel van je tegenspeler. Deze laatste oefening moeten ze dan per twee voor de groep brengen.

Als laatste onderdeel krijgt ieder een foto of afbeelding en dienen ze zich in te beelden wie die persoon op de foto is en hoe die zich voelt, wat zijn/haar ingesteldheid is. Ze herhalen dan hun ochtendritueel terwijl ze zich inleven in dat personage. Nadien worden ze in groepen van vier verdeeld, moeten ze tegenover elkaar een positie innemen, nog steeds terwijl ze zich inleven in het personage op de afbeelding. Iedere groep van vier dient vanuit de ingenomen positie in interactie te gaan, en binnen deze improvisatie dient ook één van de deelnemers zijn ochendritueel te bengen. Hier heeft dochterlief het gevoel dat ze zich heel goed kan inleven en kan haar groep een zeer goede improvisatieoefening brengen. De jury vraagt ook om je schaamteloos te geven en het moment te nemen, en dat doet ze hier dus wel. Ze was dus van het ochtenddeel niet helemaal tevreden maar in de namiddag sessie geeft ze zich nog eens volop en ze is dan ook tevreden van deze sessie. Ze twijfelt echter of ze deze keer naar de volgende ronde zal mogen gaan. Het is weer wachten…… De volgende ronde, een presentatieronde, is al binnen twee weken, dus zullen we de uitslag vrij snel kennen.

De gekozen dialoog:

4.
A. Ach, hou dit even vast wil je?
B. Nee…. Ik ga je echt niet altijd je zin geven.
A. Jezus, dit is toch een kleinigheidje?
B. Als jij wist hoeveel ik in mijn leven al vastgehouden heb. Voor jou !
(stilte)
A. Ik ga niet dreigen, maar opeens….. Ik word erg verdrietig.
(stilte)
B. Zal ik jòu dan even vasthouden? Dat wil ik wèl.
A, Neenee, hou op. Blijf van me af! (loopt een paar stappen weg van B)
B. Het duurt maar heel kort, hoor ( B lacht)
A. Ik vraag je nooit meer wat.
B. (loopt naar A) Geef maar, ik hou het wel even vast.
A. Laat maar. (A. loopt kwaad weg).

Auditieteksten: Leonard Frank

Vervolg…. : “Acteursopleiding deel 7: derde en finale ronde Amsterdam

One thought on “Acteursopleiding deel 4: tweede ronde Amsterdam

  1. Pingback: Een acteursopleiding. Deel 2: Eerste auditieronde aan de Theaterschool Amsterdam | mychefmaison

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s