Acteursopleiding deel 6: tweede ronde Maastricht

IMG_2890

De tweede ronde voor de Toneelacademie Maastricht beslaat twee dagen , en daarmee bedoel ik twee volle dagen, van 9u30 tot 22u30 de eerste dag met zeer weinig en zeer korte pauzes en van 8u30 tot 18u30 de tweede dag. We dienden dus ook overnachting te zoeken, want het was onmogelijk om heen en weer te rijden, dan zou dochter niet echt kunnen slapen tussen de twee dagen. We boekten voor de tweede ronde een hotelletje vlakbij de school, en ik zou haar vervoegen om er te overnachten en samen te ontbijten. (hotel Dis Maastricht) Haar vader zou haar op de eerste dag ’s morgens brengen en haar op de tweede dag ’s avonds terug ophalen. Ik boekte ook al onmiddellijk een hostel voor de derde ronde op een 10 tal minuten wandelen van de school. Zo was ik zeker van een kamer in de paasvakantie en de geboekte de kamer kon kosteloos tot 4 dagen voor de derde ronde geanulleerd worden, in het geval ze de derde ronde niet zou halen.

 IMG_3999

Ze diende ook weer heel wat voor te bereiden. Ten eerste een schrijfopdracht met als thema “future art/the artist”, waarin je je visie op kunst geeft en wat je boeit en hoe jij theater ziet in de/jouw toekomst. Je dient in de tekst ook kunstenaars te verwerken waarnaar je opkijkt. Samen met deze tekst dien je een CV op te sturen ( een CV van jezelf niet van de kunstenaar uit je tekst). De tekst dient 2 A4 pagina’s te beslaan of tussen 750 en 1000 woorden. Het was even zoeken naar de juiste insteek voor de tekst en de kunstenaar waarnaar je opkijkt, maar eens ze dat bepaald had ging het schrijven vrij vlot.

De tweede opdracht is het lezen van het toneelstuk: “De Troje Trilogie” bewerkt door Koos Terpstra. Je dient geen stukken tekst te memoriseren, maar je dient de tekst goed te lezen zodat je er in de workshops mee aan de slag kan. Je moet weten waar het stuk over gaat, wie de personages zijn, hun gevoelens en emoties, de verhaallijn…

De derde opdracht in een performance opdracht, waarbij je net als voor de eerste ronde een performance van max. 5 minuten uitwerkt, die je zelf maakt, en als thema had kunnen hebben “kleur buiten de lijntjes”. Je dient dus iets origineels te brengen, heel extravert of net heel ingetogen, al naargelang waar je je zelf goed bij voelt.

Als je weet dat je eigenlijk maar een week hebt tussen de eerste en tweede ronde, en je de schrijfopdracht al de dag na de uitslag van de eerste ronde moet insturen, dan is de tijd heel beperkt, en als je dit vooraf weet kan je er eigenlijk best rekening mee houden. In de eerste brieven werd dit al vermeld, om de opdrachten voor de tweede en derde ronde al voor te bereiden omdat je anders misschien in tijdsnood kon raken. Dochterlief had vooraf echter geen tijd gehad, en heeft daarom alle ander buitenschoolse activiteiten in die tussenliggende week afgezegd. Ze had immers in diezelfde week ook nog twee grote schooltesten (wiskunde en fysica), en twee examens (theoretisch rijbewijs en wiskunde). Het leek een haast onmogelijke opdracht, maar we besloten een heel strakke planning op te stellen, en wij zouden standby staan om eventueel te helpen waar nodig ( al was het maar met het maken van eten, of het sturen van een mail…)

De eerste dag diende ze de schrijfopdracht te maken omdat die op diezelfde dag opgestuurd moest worden. Rond 17u30 die dag stuurde de Toneelacademie een mail waarin erop werd gewezen dat de deadline voor de schrijfopdracht op die dag viel. Tegen ongeveer 20u slaagde ze erin de schrijfopdracht en het CV door te sturen naar het opgegeven mailadres.

De volgende dagen moest ze vooral heel hard studeren voor school, en ze slaagde voor haar theoretisch rij-examen! (you go girl!)

In het weekend moest ze werken voor het wiskunde examen op maandag, maar tijdens de pauzes en ’s avonds voor het slapengaan of ’s morgens bij het ontwaken probeerde ze stukken van het theaterstuk te lezen. Ze offerde ook wat van haar studietijd op om enkele uren aan haar performance te werken. Op maandag legde ze haar wiskunde examen af, en had dan nog twee avonden om de rest van de toneeltekst te lezen en haar performance af te werken. Ze werkt zich nog twee avonden uit de naad om een mooie performance te kunnen meenemen naar de auditie.

IMG_2889

De eerste auditiedag van de tweede ronde was een hele lange dag, van 9u30 tot 22u30! Het lijkt dochter alsof ze de hele dag van het een naar het andere liep maar eigenlijk niet zoveel gedaan heeft. ’s Morgens heeft ze eerst de workshop camera acteren, met een tegenspeler, die voor haar een leerling is van het tweede jaar aan de Toneelacademie. Ze dienen een tekst te memoriseren. Haar tegenspeelster wil echter niet samen inoefenen, maar haar tekst apart instuderen om het nadien samen voor de camera te brengen. Dat maakt dat ze niet erg goed op elkaar ingespeeld zijn en dat dochter een paar keer haar tekst verliest. Maar dat overkwam vele anderen ook. Nadien is er een individuele stemtest, die vrij kort is. De stemtest bestaat uit het voorlezen van enkele zinnen, ze luid en stil zeggen, tonaliseren met piano, een lied zingen naar keuze en verschillende accenten nabootsen, wat ze heel grappig vond, omdat het Hollandse accenten zijn waar ze totaal niet mee bekend is.  Dan is er een les beweging, waar ze nogal goed in beweging worden gezet met veel lopen…. Er is ook de workshop teksttoneel waar ze van de begeleider eerst wat achtergrond krijgen op de toneeltekst en dan uit dialogen twee voorkeursdialogen mogen kiezen. De begeleider verdeeld dan op basis van hun voorkeur per twee de stukken dialoog uit de “Troje de trilogie”. Ze brengen al een kort stuk uit de dialoog voor de docent en krijgen daar wat feed-back op. Dochter wordt vooral gezegd om groter te spelen en meer van zichzelf te geven en ook: “zorg ervoor dat de tekst morgen goed zit!” Ze is wel blij met de goede tegenspeler die ze krijgt. Tussenin zijn er heel wat korte en langere pauzes. Door de lengte van de dag is ze ’s avonds uitgeput. Toch oefent ze ’s avonds nog eens haar performance in voor de volgende dag en studeert ze haar teksten voor teksttoneel. Daardoor slaapt ze aanvankelijk niet goed in omdat de teksten maar door haar hoofd blijven drammen.

IMG_3976

Tijdens de infomomenten krijgt ze te horen dat er gedurende de opleiding hard gewerkt moet worden en dat de meeste studenten elke dag van ’s morgens tot ’s avonds 21 of 22 u op school zijn. Ze werken vaak projectmatig, waarvoor ze dan op school oefenen omdat ze daar de ruimte en materialen voor handen hebben. Omdat de studenten zoveel tijd op school doorbrengen, hebben ze minder contact met studenten buiten de school en de klasgroepen zijn daardoor zeer hecht. Van andere auditanten hoort ze dat sommige auditanten vrijgesteld zijn van de eerste ronde ( en dus ook van de loting veronderstel ik). Die studenten worden door leerkrachten of toneelgezelschappen aangedragen en aanbevolen. (er zaten twee zo’n auditanten in de groep van dochter…)

Ze is onzeker over deze eerste dag, en vindt vooral dat haar camera acteren niet echt overtuigend was of zo voelde het toch.

Na een vrij korte maar toch verkwikkende nacht had ze al om 8u met haar tegenspeler voor het teksttoneel afgesproken om op school nog wat te oefenen. Die ochtend krijgen ze eerst nog feed back op het brengen van de toneeltekst, ook nu herhaalt de docent dat ze vooral groot moet spelen. Er is die dag ook een bewegingsles in groep die vooral gericht is op dans en coördinatie, wat haar wel ligt met haar balletachtergrond.

In de namiddag brengen ze hun performance en de dialogen uit de ‘Troje trilogie”, voor de docenten, telkens een achttal docenten. Haar performance gaat goed, ze speelt wel klein vindt ze zelf, en haar teksttoneel vindt ze zelf heel goed gegaan, ze was blij met haar tegenspeler die haar zeer positief motiveerde. Ook haar tekst had ze perfect gememoriseerd, hoewel ze volgens anderen vrij veel tekst had gekregen. Over het algemeen liep de auditie goed, al ze wist niet goed wat ze ervan moest denken. Ze had het wel heel erg leuk gevonden en vond de Nederlanders ook heel tof en vlot in omgang.

IMG_3987

Het wordt dus weer afwachten….normaal gezien krijgt ze de volgende dag tegen 16 u haar uitslag!

De volgende dag krijgt ze op de middag een mail dat de toelatingscommissie van de Toneelacademie in Maastricht heeft besloten haar toe te laten tot deel 3 van de selectie cursus tot acteursopleiding. Ze zit nu dus in de auditie voor het opleidingsdeel acteren. Op naar deel drie, de finale ronde!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s