Acteursopleiding deel 7: derde en finale ronde Amsterdam

Nadat alle groepen hun tweede ronde hebben afgerond (en dat was meer dan een week nadat dochter haar tweede ronde had afgelegd en midden in de voorbereiding voor de tweede ronde Maastricht), krijgt ze het bericht dat ze tot de derde (en laatste) ronde van de theaterschool in Amsterdam is toegelaten. Waauw, voorbij de tweede ronde in Amsterdam! 

IMG_3939

De derde ronde Amsterdam bestaat uit twee aparte dagen waarvan de eerste dag niet selectief is van karakter maar de auditanten een beter inzicht geeft in de school en opleiding. Het is bedoeld als kennismaking voor de kandidaten met de school. Ze moeten niets voorbereiden maar moeten wel aanwezig zijn. Je kan je voorkeur geven voor één van de twee opgegeven data. De tweede dag die een kleine twee weken later valt is de eigenlijke selectiedag. Voor die dag dient men een korte performance voor te bereiden waarvoor ze vooraf een aantal keuzemogelijkheden krijgen toegestuurd.

IMG_4048

De eerste dag start om 10u30 met samenkomst in de inkomhal. Ze starten met een fysieke les samen met een aantal eerstejaarsstudenten zoals ze die ook in de opleiding wordt gegeven. Dit is een soort fitness les, waarbij ze stretch en spieroefeningen doen.  Nadien worden ze ik groepjes verdeeld van vijf auditanten samen met twee of drie tweede, derde en vierdejaarrsstudenten. Ze moeten samen een opdracht uitwerken rond het thema ‘Stad’. Ze brainstormen eerst wat, en werken dan samen een presentatie uit. Nadien volgt een presentatieronde van alle uitgewerkte opdrachten. Het laatste onderdeel is een infomoment over de opleiding, gevolgd door een vragenronde. Hier hoort ze dat er aanvankelijk 700 inschrijvingen waren voor de audities voor Amsterdam, en dat er nog 50 overblijven, waarvan er uiteindelijk maximum 18 de opleiding zullen kunnen aanvangen. In een latere mail stuurt men de opdracht voor de laatste auditiedag.

IMG_4057

Enkele dagen later krijgt ze een mail waarin wordt uitgelegd wat men dient voor te bereiden voor de derde auditieronde, die een individuele auditie van een tiental minuten wordt. Men kan kiezen uit drie mogelijkheden:

– een klassieke en een moderne monoloog uit de toneelliteratuur

– een klassieke of moderne monoloog en een nederlandstalig lied (dit mag ook een vertaling zijn)

– een klassiek of een moderne monoloog en een komische tekst uit het kleinkunstrepertoire

– een nederlandstalig lied (dit mag ook een vertaling zijn) en een komische tekst uit het kleinkunstrepertoire.

Voor het lied moet je voor een eigen begeleider zorgen. Het is niet toegelaten a capella te zingen, een microfoon te gebruiken of digitale muziek te gebruiken als begeleiding. Er wordt rekening gehouden met de voorkeursdagen, en de auditanten uit Amsterdam zijn ’s ochtends aan de beurt. Dochter wil heel graag ook een lied brengen maar daarvoor wordt het zoeken naar begeleiding. Het wordt de keuze tussen begeleiding door broer die viool speelt of vader die gitaar speelt. Ze mailt om te vragen of ze zichzelf mag begeleiden maar ook dat is niet toegelaten. Begeleiding door viool, gitaar of beiden is toegestaan, maar men raadt aan de begeleiding eenvoudig te houden daar de focus vooral op de zang moet liggen. Dochter stuurt nog een mail om de oorspronkelijke voorkeursdag te wijzigen, omdat vader alleen op de tweede dag vrij is om te begeleiden. Ze wordt verwacht op de tweede dag (14 april) voor de auditiesessie om 13u20 en de stemtest om 15u50. Men dient een kwartiertje op voorhand aanwezig te zijn. Ze is de eerste van een groep van 5 opeenvolgende auditanten net na de middagpauze .

IMG_4054

Als lied kiest ze voor ‘Zeester met koffie’ van Bart Peeters, een vertaling van een funky nummer van Prince, heel bluesy gebracht. Het is een nummer dat ze kent, en dat vader zonder problemen kan begeleiden, en waarmee ze zich goed kan uitleven. Als monoloog kiest ze een nieuw stuk uit een monoloog waarmee  ze ook al gewerkt heeft voor een performance voor Maastricht. Het is duidelijk dat ze evolueert, en zich niet goed meer voelt bij bepaalde teksten die haar voordien wel goed bevielen. Drie dagen voor de auditie kiest ze dus een nieuw stuk. ( de dagen voordien zat ze in de derde ronde van Maastricht) In de enkele dagen voor de auditie oefent ze haar nieuwe monoloog in en oefent met haar vader het lied in. Het valt haar duidelijk wat zwaarder, de audities beginnen te wegen en de afwijzing in Maastricht draineert ook wat van haar energie.

De derde ronde is eigenlijk maar een hele korte test case, slecht 10 minuten per kandidaat, en een stemtest van nog eens 5 of 10 minuten. Dochter stelt zich de vraag hoe de jury op basis darvan kan beslissen, en of de prestaties van de vorige rondes mee in rekening worden genomen.

IMG_4052

Bij aankomst moet ze naar de achtste verdieping waar ze eerst in een studio kan inzingen. Dan mag ze een ruime zaal binnen waar aan een lange tafel een vijftiental docenten en een leerling als jury hebben plaatsgenomen. Aan de andere kant van de zaal staat een piano voor eventuele begeleiding. Vader neemt daar plaats met zijn gitaar, en beslist dan wat dichter te schuiven omdat hij nogal ver van dochter zit. De jury stelt dochter wat vragen over wat ze gaat brengen en waarom ze net die tekst heeft gekozen en geeft haar dan het podium. Ze mag zelf de volgorde kiezen en brengt eerst haar monoloog. Dat loopt goed en nadien brengt ze het lied. Ze staat uiteindelijk nogal ver van de begeleiding weg waardoor het wat moeilijker is voor de coordinatie, maar ze brengt ook haar lied foutloos. Wel misschien wat sneller dan bij het oefenen, maar dat is een typische fout bij optredens. (de adrenaline)

IMG_4050

Als ze geslaagd is wordt zal ze dezelfde avond gebeld, is ze niet geslaagd krijgt ze dit per mail. Spannend, waarschijnlijk zullen we in de auto zitten als ze de uitslag krijgt.

Op weg naar huis kijkt dochter nog eens of haar gsm wel op luid staat. Even na vijf uur dertig rinkelt plots haar gsm, een magisch moment. Ze wordt zeer zelden gebeld, dus…. We horen haar verschillende keren dank u zeggen, en dan weten we het! De negatieve cirkel is doorbroken. En nu weet ze zeker dat ze het kan. Ze hebben haar officieel gezegd dat ze genoeg talent heeft om een theateropleiding te volgen. Ze weet even niet waar ze het heeft want had ergens verwacht niet geslaagd te zijn, niet omdat ze het niet goed had gedaan, maar gewoon uit een gevoel van onzekerheid en bescheidenheid. Het zal nog even moeten bezinken want het zal een grote stap zijn en ze wil haar beslissing pas officieel over enkele dagen nemen. Eerst even alles op een rijtje zetten.

Vervolg…. : “Aanloop naar de opleiding ATKA – Amsterdam – en op zoek naar een studentenkamer!” en “Kennismakingsdag op het AHK voor de ATKA opleiding 2015-2016

One thought on “Acteursopleiding deel 7: derde en finale ronde Amsterdam

  1. Pingback: Acteursopleiding deel 4: tweede ronde Amsterdam | mychefmaison

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s