Acteursopleiding deel 8: derde en finale ronde Maastricht

Tussen deel 2 en deel 3 zit bijna een week en een half tijd. Even wat tijd om op adem te komen, voldoende te slapen en af en toe ook eens aan iets anders te denken. Voor de laatste ronde moet ze de vertaalde toneeltekst van Romeo en Julia (Shakespeare) goed doorlezen, en moet ze vier scènes volledig memoriseren voor het camera-acteren. Er zal ook een gesprek zijn met een theoriedocent gebaseerd op haar schrijopdracht en haar ingediende CV. We hadden in aanloop van de tweede ronde ook al drie nachten in het hostel (Stayokay Maastricht) geboekt voor de derde ronde, just in case. De derde ronde viel in de paasvakantie en ik wilde zeker zijn van een bed voor haar. Dat bleek dus voorzienig…

IMG_4038

De Toneelacademie omschrijft de inhoud van deel drie als volgt: In deel 3 van de selectie gaan we met jou dieper in op je mogelijkheden voor het acteurschap richting toneel en richting film/tv. In twee dagen werken we met je op de manier zoals dat ook op de Toneelacademie gebeurt. We verkennen je spelmogelijkheden aan de hand van verschillende opdrachten. Daar valt niets aan voor te bereiden, behalve dan het goed in je opnemen van de tekst die we je vooraf opgegeven hebben. In het hier en nu spelend ageren en reageren, je bronnen opzoeken en gebruiken, je verbeeldings-kracht mobiliseren, je aanleg voor het podiumvak exploreren en etaleren, kortom je kunnen overgeven aan en richting kunnen geven aan de stroom van het spelen: het doen alsof om iets te vertellen, teweeg te brengen. Daar gaat het over in de twee dagen waarin we intensief aan het werk gaan. In de camera-acteerles speel je voor de camera. Er wordt gekeken naar jouw mogelijkheden voor dit medium. Klein en waarachtig kunnen acteren is essentieel. Daarnaast moet je het gewenste spel à la minuut kunnen oproepen op het “camera loopt” signaal.
Het zijn echter wel drie dagen in plaats van twee dagen!

Ondertussen weet ze ook dat er aanvankelijk 410 auditanten waren voor de eerste ronde en dat ze nu nog met 50 overblijven, waarvan er een tiental toegelaten worden per richting. Het wordt dus nog zeer spannend deze laatste dagen. Een paar dagen voor de derde ronde staat ze op met een verkoudheid. We zullen ze goed moeten verzorgen dit weekend. En ze zal vooral goed en veel moeten slapen, tussendoor moeten lezen in Romeo en Julia en oefenen aan de scenes voor camera-acteren, en zich voor de rest laten verwennen…

Maandagnamiddag rijden we dan naar Maastricht waar ze de nacht voor de start al in het hostel incheckt.

IMG_4035

De eerste dag start om 10u30 met de introductie rond camera acteren en de verdeling van de dialogen voor de eerste en tweede dag camera acteren. Ze krijgt een dialoog voor de eerste dag over twee zusters die ze niet erg leuk vond om in te studeren samen met een andere Belgische auditante als tegenspeelster. Voor de tweede dag krijgt ze een andere dialoog die ze wel leuk vindt.

IMG_2890

Het volgende onderdeel is muziek maken endat vindt ze heel erg leuk! Ze komen in een ruimte met verschillende verschillende instrumenten opgesteld in een kring . Ieder krijgt een plaats achter een instrument, een micro of als dirigent. De docent leert je een kort stukje aan op je instrument, haar eerste instrument was de piano (ze zaten trouwens met twee aan de piano). Zij krijgt een zich herhalend kort deuntje van een tweetal maten, haar collega enkele akkoorden op piano. De dirigenten moeten de spelers aansturen, doch je dient telkens de starten op het begin van de acht tellen in een maat en te eindigen op het einde van de acht tellen. Ze mag nadien ook nog eens aan de drums en de  micro plaatsnemen, en dirigeren. Deze werkwijze noemt men “human loop station”. Ze wil het dolgraag nog eens doen!

Nadien vogt het acteren voor de camera. De docent vraagt om eerst goed na te denken over de setting en de dieperliggende verhaallijn van de gekregen dialoog. Ze moeten proberen de docent te verrassen met een nieuwe insteek of gemoedstoestand voor de personages. Dochter en tegenspeelter hadden de oudste zuster als een bitchy type neergezet. Toen dochter opperde dat ze als jongste zuster vooral de goedkeuring en waardering wil van haar oudere zuster gaat de docent onmiddellijk mee in dit scenario en hij vraagt de tegenspeelster om de lieve goede zuster spelen. Anders dan wat ze ingeoefend hadden. Met de tekst liep het goed, dochter kan gelukkig goed memoriseren.

Het laatste onderdeel van de eerste dag was de verdeling van de dialogen uit Romeo en Julia. Ze krijgt een stuk van Julia met aanvankelijk vrij weinig tekst, en is hierover een beetje teleurgesteld. De Julia achter haar had dan weer twee grote stukken monoloog. Dat meisje geeft een deel van haar tekst aan dochter, namelijk een stuk monoloog van Julia met de voedster. Een stuk dat leuk was om te brengen, hoewel niet zo makkelijk om te memoriseren. Maar ze is wel blij dat ze meer tekst krijgt. Uiteindelijk is te weinig tekst niet echt een cadeau want dan heb je amper tijd om je te tonen aan de jury. Ze dient dus kort met de moeder te spelen die dan weggaat en nadien met de voedster. Het is het stuk waarin men Julia vertelt dat ze moet trouwen met Paris. De volgende dag kunnen ze de dialogen oefenen met de tegenspelers en op de derde dag is het de presentatie. De eerste dag eindigt om 21u15.

IMG_2889

Ze had het heel leuk gevonden die eerste dag maar was ook heel erg onzeker over hoe goed ze het had gedaan. Maar dat lijkt me ook wel heel normaal.

De tweede dag startte vroeger, om 9u. Dochterlief had goed geslapen maar had graag enkele uren meer geslapen. De lange eerste dag liet zich voelen. Ze is als eerste aan de beurt voor het gesprek over haar schrijfopdracht. Anderen die later hun gesprek hebben kunnen langer slapen. Maar ze vindt het dan weer een voordeel omdat het haar extra tijd geeft om haar tekst te oefenen met haar tegenspelers. Het gesprek wordt met twee auditanten samen gevoerd. Ze moeten ieder iets vertellen aan de andere over hun tekst. De docent stelt vragen over hun tekst en nadien andere vragen zoals: “Zou je ook graag schrijven, en als je een vraag kon stellen aan Shakespeare wat zou dat zijn?” Het gesprek liep vlot.

Er was dan het tweede deel camera-acteren, met een mannelijke tegenspeler. Een andere kandidate vertelde haar dat het tweede deel van haar dialoog heel mooi overkwam. Zelf had ze het niet echt als fantastich aangevoeld, maar blijkbaar was het wel goed overgekomen.

Er was dan het deel improviseren, samen met een andere tegenspeelster. Ze moesten zich verbeelden dat ze de voorwerpen en elkaar niet kenden, en daarrond improviseren. Dochter had nog een derde opdracht; namelijk dat ze na enige tijd heel gehecht wordt aan het onbekende voorwerp. De andere kandidate scheen de opdracht echter niet goed te begrijpen of moeilijk te vinden. Hierdoor werd haar tegenspeelster tot drie maal terug buiten gestuurd om opnieuw te beginnen, waardoor het voor dochter zeer moelijk was om zich in de improvisatie echt in te spelen en echt voluit te gaan.

De tweede dag duurde tot 19u45 en nadien oefende ze nog met wat met haar tegenspelers voor de presentatie van het teksttoneel de volgende dag. Ze was heel moe na de tweede dag en nam zich voor vroeg te gaan slapen. De derde dag start immers al om 8u30!

IMG_3987

De derde dag start met een leuke les beweging.

Na een pauze was er de les improvisatie waarin ze eerst per twee een scène moeten improviseren. Dit loopt moeilijk omdat de opdracht niet makkelijk is. Ook het tweede koppel had het moeilijk met de eerste opdracht waardoor de docente het bij de volgende groepen over een andere boeg gooit en de musicaltour op gaat. Spijtig genoeg kreeg dochter bij de presentatieronde een gelijkaardige opdracht als tijdens de workshop. Het bleek een moeilijk samenspel. Ze voelde zich niet echt tevreden over dit onderdeel .

Het laatste deel was de presentatie van Romeo en Julia door alle auditanten. Dit lukt haar wel en daar is ze ook heel tevreden over, ze raakt heel goed in haar rol en ze eindigt zelfs in tranen (en dat paste!) De dag eindigt om 17u waarna ze met enkele andere auditanten nog een glas gaat drinken aan het Vrijthof.

IMG_3995

Over het algemeen had ze de hele auditie, met alle rondes echt geweldig gevonden, en had ze veel bijgeleerd, ook over zichzelf. En toen ze minder tevreden was over de impro beseft ze plots dat ze eigenlijk niet afgewezen wil worden.

De volgende dag ontvangt ze de uitslag per mail. ….

Helaas stopt hier het goede nieuws. Ze krijgt de volgende dag de mail met de uitslag: “Hierbij deel ik je mede, dat de toelatingscommissie van de Toneelacademie Maastricht tot haar spijt heeft moeten beslui­ten je niet te kunnen toelaten tot de propedeutische studiefase van de dagopleiding in het perspectief van deacteursopleiding voor het studiejaar 2015/2016, omdat – naar het oordeel van de commissie – jouw theatrale mogelijkheden op dit moment vooralsnog onvoldoende zijn.”

Ze kan een telefonisch feed-back gesprek aanvragen.

Nu dient ze echter eerst even te focussen op de laatste ronde van de theaterschool in Amsterdam over een drietal dagen. Dan zien we verder.

Ze vraagt een feed-back gesprek aan en een week later belt één van de docenten op en overloopt wat ze van je prestaties op de audities vonden, hoe je overkwam, waar je nog tekort schoot. Dochter herkent zich wel in de feed-back die ze krijgt en het komt overeen met het gevoel dat ze had tijdens de audities.

Nog een noot die ik wil toevoegen:

In een artikel van Robbert van Heuven, 2008, Zijn er niet gewoon teveel acteurs?  staat het volgende:

Niet alleen leiden de scholen dus wel degelijk op voor de brede praktijk, Maastricht probeert ongeschoolde acteurs die al in de praktijk (van vooral film of televisie) werken te verleiden alsnog een opleiding te gaan volgen. Voor deze groep richtte Maastricht een speciale auditie in. Jongeren worden vanuit de praktijk (waaronder Kemna Casting en filmproducenten) gescout en voorgedragen. Zij kunnen al in november auditie doen voor het volgende jaar, volgens dezelfde normen als de voorjaarsselectie. Swinkels: ‘Dat geeft ze een half jaar langer om hun zaken te regelen. Dat lijkt onbeduidend maar blijkt in de praktijk heel belangrijk. Het zijn stuk voor stuk bright kids, die aanleg hebben voor spelersschap. Maar je moet ze naar school toe begeleiden.’
Op het ogenblik dat dochter en de 400 anderen hun audities aanvatten voor de opleiding acteren in Maastricht, zijn een aantal plaatsen al ingenomen door kandidaten van de audities in november ingericht voor kandidaten uit het werkveld. Er zijn dus maar een beperkt aantal plaatsen meer om in te vullen door de auditanten uit de voorjaarsselectie. En als je weet dat er maar maximum een tiental leerlingen kunnen starten aan de opleiding acteren, is het echt geen schande als je na de derde ronde alsnog wordt afgewezen, de kans dat je geselecteerd werd was al heel klein.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s