Een blik achter de schermen van het eerste jaar ATKA

theaterschool

Vandaag kreeg ik een tweet met de vraag: “En hoe is het nu met de studie…”.  Moeilijk om daar in één zin op te antwoorden, als ik me niet wil beperken tot “Goed hoor!”. Tijd voor een evaluatie van de opleiding tot acteur en kleinkunstenaar aan De Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie (ATKA). Dochterlief is nu halfweg haar tweede jaar. Ze heeft met glans haar propedeuse gehaald eind juni, en dat was een motivator die ze toen heel erg nodig had. Want een opleiding theater knaagt aan je zelfvertrouwen, ook bij hen die van nature blinken van zelfvertrouwen.

En voor de Belgische lezers: propedeuse of de P; wat is dat eigenlijk? Ik heb het zelf ook moeten opzoeken. Hier in Belgie kennen we dit niet. Eigenlijk betekent dit dat je het eerste bachelor jaar bestaande uit 60 studiepunten met vrucht hebt afgerond. Het behalen van je P geeft je ook toegang tot een universitaire studie. Hier in België kan iedereen aan een universitaire studie beginnen met een diploma secundair onderwijs. In Nederland is het halen van je P een voorwaarde om je studie verder te kunnen zetten na het eerste jaar. Het is een bindend studie-advies. Het niet halen van je P wil dus zeggen dat men je niet geschikt vindt voor de opleiding.

DSC_1633

Tot vorig jaar kon je in juni ook een uitgestelde P krijgen. Je kreeg dan enkele maanden uitstel om te bewijzen dat je je P kon halen. Dit is vanaf dit jaar afgeschaft op de AHK, dus als je op het einde van je eerste jaar je P niet haalt, moet je de opleiding stopzetten. Dit verplicht de school om veel vroeger, rond december al, studenten een waarschuwing te geven als ze het niet goed genoeg doen. Na het eerste jaar heeft één leerling zijn P niet gehaald en bij de start van het tweede jaar heeft een tweede leerlinge zelf besloten de opleiding niet verder te zetten. Van de 19 zijn er in het tweede jaar nog 17 leerlingen over. Die zullen normaal gezien allemaal binnen 2,5 jaar de eindmeet halen.

IMG_5265

Het eerste jaar was er één met heel wat ups en downs. Verhuizen van het kleine Brugge naar Amsterdam, als kleine Belgje op kamers gaan, voor jezelf leren zorgen, een uitdagende opleiding starten, als jongste van de school, met nog maar 17 lentes op de teller! Het was een spannende start voor haar en voor ons. En ook al liggen België en Nederland vlak naast elkaar, gebruiken ze dezelfde landstaal en delen ze ook een verleden, er is een cultuurverschil. Ook de taal vormt soms een drempel. Meer dan eens krijgt dochterlief een vraagteken terug als ze een tekst stuurt naar een medeleerling. En ook zelf begrijpt ze niet altijd de verborgen nuances die een taal levend maken. Belgen ‘gaan uit’, en Nederlanders ‘gaan stappen’, Nederlanders ‘lopen’ als Belgen ‘stappen’ en Belgen ‘lopen’ als Nederlanders ‘rennen’. Belgen leven in ‘de living’ en liggen in ‘de zetel’, Nederlanders liggen in ‘de bank’ in hun ‘woonkamer’, studenten gaan in België  ‘op kot’  en in Nederland ‘op kamers’. Wij warmen eten op in de microgolf, jullie in de magnetron, wij ‘halen geld af met Bancontact’, jullie ‘pinnen geld uit de muur’.  Wij eten ‘frieten’ en jullie ‘patat’, karnemelk drinken vinden wij hoogsteigenaardig, wij zullen al snel een glas water drinken aan de ‘lavabo’. Het leidt soms tot hilarische situaties, vooral als je samen theater speelt en je je tegenspeler niet begrijpt. Dochterlief moet Nederlands leren spreken met een gutturale g en r. In Nederland vindt men nog steeds dat ze Vlaams spreekt terwijl ze net veel moeite doet om met een Hollands accent te praten, als ze naar België komt zegt iedereen dat ze steeds meer als een Nederlander klinkt.

IMG_5273

De lessen bestaan in de voormiddagen uit wekelijks weerkerende lessen zoals fysieke training, theatergeschiedenis, solfège, spel, muziektheater, beweging, Chi Kung, compositie, jazz-dans. Ook in de vooravond zijn er vaste lessen ingepland zoals: zang, spraak, tekstanalyse en groepsgsprek. In de namiddag wordt er les gegeven in blokken van enkele weken. Tijdens de namiddagblokken wordt er vooral theater gemaakt in thema’s: theater maken, spel, Grieken, grotesk, techniek, liedperforming, elementair spel. In het eerste jaar moet men een ‘zagboek’ schrijven. Hiervoor moet men doorheen het jaar een 35 tal voorstellingen bijwonen en zijn ervaringen neerschrijven.

Men wordt twee maal uitgebreid geëvalueerd; eind december en eind juni. Doorheen het jaar word je echter continu geëvalueerd. Je krijgt feed-back tijdens de lessen en bij het afronden van namiddagblokken. Je moet teksten schrijven, liedjes zingen en leren begeleiden en improviseren. Hierop wordt je tijdens de les mondeling door de docenten geëvalueerd. Je moet geen examens afleggen op het einde van een semester, maar eigenlijk is elke week les telkens weer een klein examen. Deze constante evaluatie kan slopend worden, vooral als je nogal perfectionistisch ingesteld bent en er elke dag even hard voor wil gaan. Dat leidt dan af en toe tot een kleine of grotere inzinking, vaak versterkt door de vermoeidheid van de lange dagen op school.  En wie denkt dat studenten theater elke avond inspiratie zoeken in het nachtleven van Amsterdam, forget it, zij lijken puriteins in vergelijking met vele andere studenten.

De leerlingen ATKA brengen heel wat tijd samen door, en dat smeedt hechte banden. Ze kennen elkaar na een jaar door en door en weten meestal bijna alles van elkaar. Iedere romance wordt met de hele klas gedeeld, omdat hun gevoelens ook een invloed hebben op het functioneren binnen de groep. De klasfoto van het eerste jaar ATKA wordt ieder jaar gebruikt als de kerstkaart voor de school. De leerlingen bepalen zelf het creatieve ontwerp.

10302634_10154003003224050_2398135753857848115_n

Ondanks hun talenten hebben ze allemaal wel issues en tekorten te overwinnen. Die moeilijkheden zijn vaak ook gelinkt aan hun karakter en deze overwinnen is een hele uitdaging. Wat je sterk maakt is vaak ook je zwakte. Als je sterk bent in het kleine poetische, is het niet makkelijk om dat om te buigen naar groot en direkt. Als je vooral luid en groot overkomt, is het niet altijd makkelijk je gedimde kant te vinden. Wie sterk is in muziek en kleinkunst moet zijn theatrale kant ontwikkelen en de sterke acteur heeft het dan weer moeilijk met het schrijven van liederen of soepel dansen en bewegen. De ene houdt van tekst, de andere van beweging, sommigen spelen liever, anderen maken liever. Maar in de opleiding komt alles aan bod en wil men je zo breed mogelijk opleiden, want hoe meer je kan, hoe groter je kansen om aan de bak te komen. Denk dus niet dat als je talent hebt en je aanvaard wordt voor de opleiding, je dan vier jaar lol tegemoet gaat. De opleiding is fysiek en emotioneel zwaar, telt lange dagen en veel opdrachten, je wordt wekelijks met jezelf geconfronteerd, en geen examens is niet gelijk aan weinig werk…

IMG_1966

Maar als je gepassioneerd bent, hard wil werken om een betere perfomer te worden, niet bang bent om je grenzen te verleggen en je de nood voelt om te spelen, dan is de opleiding aan het AHK een prachtige keuze. Doe het niet voor het sterrendom, de faam of bekendheid. Velen zijn immers getalenteerd genoeg, slechts weinigen zijn uitverkoren, en heel veel acteurs leiden een onzeker financieel bestaan. In een theateropleiding is het traject belangrijker dan het einddoel, en is het einddoel zelden roem en rijkdom. Het einddoel is, ja wat is het einddoel eigenlijk? Het einddoel van elke opleiding is: een betere versie van jezelf worden, want de rode pluche is voor jonge theatermakers al lang niet meer het einddoel.

IMG_1476

Lees ook: Het tweede jaar theater en kleinkunst – ATKA

One thought on “Een blik achter de schermen van het eerste jaar ATKA

  1. Pingback: Het tweede jaar theater en kleinkunst – ATKA | chefmaison

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s