Acteursopleiding deel 9: hervorming van de audities voor de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie

IMG_8340

Naar aanleiding van de audities voor de verschillende toneelopleidingen die mijn dochter twee jaar geleden doorliep schreef ik een aantal blogposts met informatie voor andere geïnteresseerden. Ik vond op het net heel weinig informatie of ervaringen terug over de audities voor de toneelscholen in Nederland en in België. Mijn dochter werd uiteindelijk aangenomen voor de theateropleiding in Amsterdam en volgt nu het tweede jaar van de opleiding.

Zoals dat gaat is er in die twee jaar heel wat veranderd. De Amsterdamse Toneelschool en Kleinkunstacademie, ATKA, kreeg een nieuw atistiek directeur: Yvette Fijen, die de stichter van de opleiding, Ruut Weissman opvolgt. Yvette Fijen komt van de Toneelacademie in Maastricht.

IMG_8341

Dit jaar werden de audities hervormd en dit naar het voorbeeld van de audities voor de Toneelacademie in Maastricht. Waar er voordien drie rondes waren die nooit langer dan 1 dag in beslag namen, zijn er nu nog steeds drie rondes, maar de eerste ronde duurt 1 dag, de tweede ronde 2 dagen en de derde ronde 3 dagen. Waar men zich voordien met een inschrijvingsformulier voor een bepaalde datum moest inschrijven moesten auditanten dit jaar naast het inschrijvingsformulier ook een filmpje opsturen, geïnspireerd op een poëtische tekst op de website van de ATKA . Het oude systeem leidde tot een zeer zwaar belastte eerste ronde, want iedereen die op zich op tijd kon aanmelden, kon ook deelnemen aan de eerste ronde. Gedurende 2 volle weken passeerden op die manier 800 tot 1000 auditanten de eerste ronde in Amsterdam. Gezien het aantal auditanten nog elk jaar toeneemt, moest er ingegrepen worden. In Maastricht heeft men hiervoor twee jaar geleden al een loting ingevoerd. Maar de selectie via een filmpje zoals die nu is ingevoerd in Amsterdam lijkt mij eerlijker. Amsterdam selecteert vanaf dit jaar dus ook al zwaar voor de aanvang van de eerste ronde.

IMG_8355

Voor iedere ronde krijgen de auditanten ter voorbereding thuiswerkopdrachten, maar omdat de rondes langer duren kan men hen ook veel breder testen, zoals in Maastricht ook gebeurt. Zo kan men aspecten als improvisatie, camera-acteren, zang, theater maken, acteren en teksttoneel veel uitgebreider aan bod laten komen.

IMG_8356

Of de hervorming van de audities ook een ander (of beter?) profiel studenten oplevert zal nog moeten blijken. De audities zijn zeker langer, en misschien ook wel moeilijker geworden. De ATKA klas voor 2017-2018 is ondertussen een feit. Let’s see what the future brings!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s